Dramatično povećanje broja smrtno stradalih u prometu

Priopćenje za javnost PU sisačko-moslavačke

Poduzimanje pojačanih aktivnosti prometne policije do kraja 2018.

U prvih osam mjeseci 2018. godine na području Policijske uprave sisačko-moslavačke u prometnim nesrećama smrtno je stradalo 12 osoba ili 50% više nego 2017. godine kada je poginulo osam osoba, a tijekom mjeseca rujna nastavljen je nezadovoljavajući trend smrtnog stradavanja, odnosno do 23. rujna 2018. godine poginulo je 13 osoba, odnosno 5 osoba ili 61,5% više nego na isti dan 2017. godine (8 poginulih osoba).
Navedeni negativni pokazatelji stanja sigurnosti u cestovnom prometu u bitnome odstupaju od zacrtanih ciljeva iz Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske za razdoblje od 2011. do 2020. godine.
Analizom podataka o prometnim nesrećama sa smrtno stradalim osobama za prvih osam mjeseci 2018. godine proizlazi da su sudionici nesreća smrtno stradavali najčešće zbog grešaka koje se odnose na nepropisno kretanje vozila po kolniku, zatim zbog neprilagođene brzine, vožnje na nedovoljnoj udaljenosti, nepropisnog pretjecanja itd. Najveći broj smrtno stradalih (7 ili 61,5%) je bio u svojstvu vozača, dok su dva počinitelja prometnih nesreća s poginulim osobama bila pod utjecajem alkohola.
Nažalost, praćenjem statističkih pokazatelja o prometnim nesrećama iz prethodnih godina, proizlazi da se i u predstojećem dijelu godine (od rujna do prosinca) evidentira povećani broj težih prometnih nesreća.
S obzirom na navedeno, a u cilju zaustavljanja navedenog negativnog trenda, odnosno preveniranja prometnih nesreća i njihovih posljedica te povećanja ukupne razine sigurnosti prometa na cestama, policija će do kraja 2018. godine kontinuirano, a posebice u dane vikenda, poduzimati pojačane aktivnosti usmjerene prioritetno na sprečavanje i sankcioniranje najtežih prekršaja, posebice tzv. „četiri glavne ubojice u prometu“, kao i prekršaje vozača mopeda i motocikala, odnosno:
• prekršaje vožnje pod utjecajem alkohola,
• nepoštivanje dopuštenih brzina kretanja vozila,
• nekorištenje sigurnosnog pojasa (vozača, ali i putnika na prednjim i stražnjim sjedalima, kao i nepropisnog prijevoza djece),
• nepropisne uporabe mobitela,
• nekorištenja zaštitne kacige na mopedima i motociklima, kao i druge prekršaje koje radi ova skupina sudionika u prometu: vožnja bez položenog vozačkog ispita ili potrebne kategorije, upravljanje neregistriranim ili vozilom kojem je isteklo važenje prometne dozvole, tehnički neispravnim vozilom i dr.
• druge teške prekršaje, činjenjem kojih se događaju najteže prometne nesreće.
U provođenje planiranih aktivnosti biti će uključen maksimalan raspoloživi broj policijskih službenika operativnog sastava policije, kao i sva raspoloživa tehnika (alkometri, uređaji za nadzor brzine kretanja vozila, testeri za droge).
Napominjemo, da će se prema vozačima koji čine najteže prometne prekršaje, a posebice prema recidivistima, dosljedno primjenjivati policijske ovlasti iz članaka 134., 135. i 137. Prekršajnog zakona, temeljem kojih se vozača u prekršaju smješta u posebne prostorije do otriježnjenja na rok do 12 sati ili se isti uhićuje i privodi na nadležni prekršajni sud radi provođenja žurnog prekršajnog postupka.

Savjeti sudionicima u prometu
• brzinu kretanja vozila prilagodite stanju i uvjetima na cesti,
• poštujte ograničenja brzine kretanja vozila (propisan Zakonom ili postavljenim prometnim znacima, uključujući pritom i ograničenja na promjenjivoj prometnoj signalizaciji),
• ne konzumirajte alkoholna pića prije i za vrijeme vožnje,
• ne koristite mobitel tijekom vožnje,
• koristite sigurnosni pojas i na prednjim i na stražnjim sjedalima u vozilu,
• pobrinite se za adekvatan smještaj djece u vozilu,
• bez obzira na žurbu, ne ulazite u rizična pretjecanja,
• pješačkim prijelazima približavajte se smanjenom brzinom i povećanim oprezom,
• prilikom vožnje u kolonama držite dovoljan razmak između vozila,
• ako se kao pješak krećete kolnikom na javnoj cesti izvan naselja, hodajte uz lijevi rub kolnika u smjeru kretanja, a noću i danju u slučajevima smanjene vidljivosti koristite svjetliju odjeću i budite označeni nekim izvorom svjetlosti ili reflektirajućom materijom,
• biciklisti, budite propisno označeni, zakonska obaveza je da noću i danju u uvjetima smanjene vidljivosti budete označeni reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom.

Savjeti i preporuke za vozače mopeda i motocikala:
• prije vožnje očistiti vizir, staviti zaštitnu kacigu i pravilno je zategnuti,
• uz zaštitnu kacigu, koristiti i drugu zaštitnu opremu (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice),
• zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je da nose svjetliju odjeću i kacigu „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
• provjeriti tlak u gumama,
• upaliti dnevno ili kratko svjetlo,
• ne upravljati pod utjecajem alkohola ili droga,
• poštivati dopuštena ograničenja brzine,
• prilagoditi brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),
• prilikom vožnje u skupini, voziti u slijedu jedan iza drugoga,
• voziti sredinom prometnog traka, a ne uz središnji dio kolnika, jer je to za vozače ostalih vozila mrtvi kut (iznimka je samo situacija kada se kreće kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
• prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknuti se dovoljno od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
• ne voziti slalom između vozila,
• izbjegavati vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
• kontrolirati svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispitivati mogućnosti svog mopeda ili motocikla u prometu na cestama,
• predviđati poteze vozača (drugih) automobila,
• voziti se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,
• poduzeti i sve drugo što je u njihovoj moći da budu sigurni u prometu.

Savjeti i preporuke za vozače traktora:

• procijenite osobno iskustvo u upravljanju traktorom, ali što je još važnije i iskustvo u obavljanju poslova koje predviđate obaviti traktorom,
• budite svjesni potencijalnih opasnosti i predvidite kako ih izbjeći,
• da na traktoru bude ugrađena sigurnosna kabina ili okvir koji štiti vozača od ozljeda u slučaju prevrtanja,
• dobro upoznajte karakteristike traktora u smislu predviđenih vozila za vuču, ne koristite improvizirane prikolice te pravilno priključite priključna vozila,
• upoznajte se s karakteristikama poljskih i šumskih putova te vodite računa o obliku i vrsti terena (uzbrdica i nizbrdica, nagibi uz rubove…),

• poučite ukućane, ali i osobe s kojima obavljate poslove, kako sigurno isključiti traktor i priključne uređaje,
• napominjemo da je dužnost svih vozača traktora da prije uključivanja u promet očiste blato kako ga ne bi traktorom nanijeli na kolnik i time ugrozili sigurnost ostalih sudionika u prometu.